Problemy z hamulcami... Hydraulicznymi



Od pewnego czasu, masz wrażenie, że więcej siły musisz przyłożyć do hamowania, a klocki hamulcowe szybciej się zużywają? Tego typu usterka wymaga szybkiej interwencji!



To miał być standardowy przegląd. Oczyszczenie roweru, smarowanie, regulacje przerzutek i hamulce. Te zostawiłem sobie na koniec, bo przecież są to dość popularne hamulce hydrauliczne typu V-break i zazwyczaj mam przy nich najmniej roboty. 

W końcu jednak i na nie przyszła pora. Zabrałem się do pracy. Najpierw przystąpiłem do demontażu mechanizmu, następnie całość oczyściłem, wymieniłem klocki na nowe, po czym z powrotem zamontowałem całość i... tu zaczęły się schody. Hamulce nie dawały się wyregulować! O co chodzi? Zazwyczaj regulacja zajmuje mi kilkanaście minut, a tu pieszczę się z rowerem drugą godzinę i nic! Klocki żadną miarą nie dawały się prawidłowo ustawić względem felgi.

– Klocki hamulcowe szybko się zużywają – przypomniałem sobie rozmowę z klientką.
Jeszcze raz, tym razem bardzo uważnie przyjrzałem się całości i bingo! Mam przyczynę. Całe mocowanie hamulca było minimalnie przekrzywione. Usterka była praktycznie nie widoczna dla oka, ale na tyle poważna, że nie pozwalała prawidłowo hamować. Skąd to się mogło wziąć?
Przy założeniu, że felga jest czysta, odtłuszczona i wycentrowana, a układ hamulcowy nie jest zapowietrzony, pierwszą przyczyną może być wada produkcyjna. Być może mocowanie zostało nierówno przyspawane do ramy. Zdarza się to bardzo rzadko, ale nie możemy tego wykluczyć. Dlatego podczas zakupu roweru, warto zwrócić uwagę na ten detal.

Jednak bardziej prawdopodobnym powodem powstania tej usterki jest upadek roweru. Czy to podczas jazdy, czy parkowania, rower mógł najzwyczajniej w świecie upaść na beton. Uderzenie nie musiało być silne, lecz celne.

Do czego to doprowadziło w tym konkretnym rowerze? Przede wszystkim do szybszego zużywania klocków hamulcowych (zdjęcia 1 do 4), z czasem do zmęczenia materiału i pęknięcia główki jednej ze śrub (zdjęcie nr 6). Podczas jazdy w terenie przekładało się to na dłuższą drogę hamowania, zwłaszcza gdy trasa prowadziła przez kałuże i błoto, ponieważ powierzchnia klocka przylegająca do felgi była mniejsza i krótsza. Zatem znacząco obniżało to bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Zauważyłeś w swoim rowerze tę usterkę? Zapraszam więc do mojego serwisu:)


 
foto 1 

foto 2

foto 3

foto 4

foto 5

foto 6

foto 7

Komentarze

Popularne posty